Likvidácia poistnej udalosti je pojem, resp. proces, pri ktorom poisťovateľ posudzuje oprávnenosť uplatňovaného nároku na poistené plnenie. Počas likvidácie vzájomne spolupracujú vinník nehody, poškodený a pracovníci poisťovne alebo aj ďalšie strany (pracovníci asistenčnej služby, polícia, súd, atď.). Spolupráca počas likvidácie poistnej udalosti sa začína už samotným vznikom škody a končí sa až jej odstránením. Vzájomná spolupráca tiež spočíva buď v odstránení následkov uvedením do pôvodného stavu alebo vyplatením peňažnej náhrady.
Postup likvidácie je upravený aj v legislatíve, tzn. že všetci zúčastnení majú svoje práva, ale aj povinnosti, okrem toho sa likvidácia riadi platnou poistnou zmluvou a internými predpismi poisťovne. Priebeh celej likvidácie sa líši podľa druhu poistenia, z ktorého je škoda uplatňovaná, ale tiež aj podľa rozsahu škody alebo druhu poškodenia.
V čo najkratšom čase, od vzniku škody, resp. škodovej udalosti, je nevyhnutné, aby ste kontaktovali poisťovňu vinníka a môžete tak urobiť online, telefonicky, poštou, e-mailom, faxom alebo osobne na pobočke. Zo zákona je to povinné do 15 dní, ak sa stala nehoda na SR a do 30 dní, ak ste nabúrali v zahraničí. Nárok na náhradu škody, napr. majetku, na zdraví či iné, všetko musíte patrične zdokladovať.
Zoznam potrebných dokladov zistíte po dohode s pracovníkmi príslušnej poisťovne, resp. s likvidátorom poistnej udalosti.
Súčasťou každej likvidácie poistnej udalosti je aj obhliadka poškodeného vozidla, ktorú po nahlásení poistnej udalosti vykoná poverený pracovník poisťovne. Dohodnete sa na termíne, mieste a čase obhliadky, tú vykonáva špecializovaný pracovník poisťovne. Počas obhliadky sa zdokumentuje poškodenie, spíše sa zápis o poškodení a nakoniec sa dohodne o spôsobe likvidácie (podľa faktúr, rozpočtu, napr. o totálnej škode, atď.). Ak je poškodenie väčšieho rozsahu musí sa vytvoriť v servise aj fotodokumentácia, ktorá sa potom predloží osobe, ktorá vykonáva likvidáciu.
Všetky dokumenty, ktoré súvisia s poistnou udalosťou treba, po vykonanej obhliadke technikom v servise, poslať, spolu s oznámením poškodeného o poistnej udalosti, do poisťovne.
Aké dokumenty budete potrebovať odovzdať poisťovni je všeobecná informácia, ktorú sa dozviete ihneď už pri komunikácii s poisťovňou. V prípade, že poisťovňa bude potrebovať od vás ďalšie dokumenty, jednoducho vám likvidátor zašle požiadavku na ich dodanie. Zvyčajne ide o technický preukaz vozidla, vodičský preukaz vodiča, ktoré vtedy šoféroval (pri PZP aj kompletne vyplnený Záznam o nehode), faktúry za opravu, potvrdenie o devinkulácii v prípade, ak je auto na leasing, prípadne oba kľúče, ak bolo vozidlo odcudzené.
Poskytnutím všetkých potrebných dokumentov a po preukázaní nároku čerpať z poistného plnenia dochádza k výslednému prepočtu výšky poistného plnenia . V konečno dôsledku je poslané poistné plnenie oprávnenej osobe na priložený bankový účet alebo na príslušnú adresu.
Nečakajte zázraky na počkanie! Prirodzene, že nie ste jediný, komu sa stala nehoda, denne sú to desiatky poistných udalostí. Ak je sezóna a veľký počet poistných udalostí, môže sa stať, že dochádza k nespokojnosti poškodených, a to nielen čo sa týka termínu plnenia, ale aj výšky náhrady. Chcete sa vyhnúť výsledku likvidácie, ktorý sa vám nebude páčiť? Pri likvidácii preto:
Ak si nárokujete (po ukončení likvidácie škody na majetku alebo zdraví) aj na náhradu ušlého zisku, tak to určite neodkladajte a uplatnite si ju čo najskôr.